Alt om løb og løbetræning

Udelade VO2max-træning?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Udelade VO2max-træning?

Indlægaf o.sorensen » tirs 05 dec, 2017 15:28

Hej
Er der en træningsekspert til stede, der kan give et godt råd?
Jeg følger et af Løbesidens "gamle" træningsprogrammer, frem mod maraton.
Min VO2max er høj, men jeg er betydeligt mere udfordret på min udholdenhed. Den er sløj.

Ville det være en skidt ide at erstatte alle VO2max-træningspas med tærskel-pas, af ca samme varighed?

Mit ur skønner min VO2max (og har tidligere vist sig at ramme ret præcis, sammenlignet med en løbebåndstest), så jeg ville opdage, og kunne lægge kursen om, hvis VO2max pludselig styrtede.

=)
Ole
-
Cooper: 3020 - 5K: 20'36 - 10K: 43'32 - HM: 1'35 - M: 3'34 - 100K: 11'55
Mand, 54 - træningsmængde 2017: 2400km
o.sorensen
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 07 mar, 2011 17:40

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf josi » tirs 05 dec, 2017 17:33

Hej Ole.

Min erfaring er at tærskeltræning er vigtigere end VO2-max for at løbe et godt marathon, så jeg tænker at din ide er udmærket. For eksempel kan deltagelse i nogle 10 km konkurrence-løb (hvor du holder en smule igen) være rigtig god tærskeltræning.

Hilsen

Thomas
PR's: 5 km 17.27, 10 km 36.29, ½-marathon 1.21.27, marathon 2.49.17, 100 km 9.17.53
josi
 
Indlæg: 167
Tilmeldt: fre 23 mar, 2012 22:34
Geografisk sted: Tommerup

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf Defender » tirs 05 dec, 2017 18:28

Bare drop al VO2M og erstat det med AT-træning - eller måske endnu bedre; nøjs med den AT, der allerede er i dit program og så læg 2-3-4 km/uge mere oveni i stedet planens angivelser i stedet - hvis det er marathon, du træner til. Du vil kun savne VO2M-træningen for underholdningens skyld :-)
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf o.sorensen » fre 08 dec, 2017 16:36

Mange tak for hjælpen, begge to!
Forstår jeg dig rigtigt, "Defender", at du mener at 2-4 ekstra "gennemsnitlige" km pr uge vil have større effekt end at erstatte VO2-max-passene med Tærskel'?? Eller mener du at tærskel-passene skal forlænges med 2-4 km?
=)
Ole
-
Cooper: 3020 - 5K: 20'36 - 10K: 43'32 - HM: 1'35 - M: 3'34 - 100K: 11'55
Mand, 54 - træningsmængde 2017: 2400km
o.sorensen
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 07 mar, 2011 17:40

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf ryffe » fre 15 dec, 2017 11:48

Hej,

Gælder det samme for halvmarathon ?
Eller er det stadig godt med en smule VO2max her ? :)
Vh Peter
Mål for 2017: Vende tilbage til struktureret løbetræning!!
PR: 5k: 20:08 (August 2013 / GPS) | HMT: 1:38:45 (Marts 2014) | MT: 3:43:33 (Oktober 2013)
ryffe
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 17 apr, 2012 12:30
Geografisk sted: Skagen

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf Teddy » fre 15 dec, 2017 21:20

ryffe skrev:Hej,

Gælder det samme for halvmarathon ?
Eller er det stadig godt med en smule VO2max her ? :)
Vh Peter


Jeg vil sagtens mene du også kan springe det over.
Teddy
 
Indlæg: 756
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf Defender » lør 16 dec, 2017 10:16

Hov, "o.sørensen", jeg har ikke fulgt indlægget, så ser først dit spørgsmål nu.

Dét, jeg mener, er, at så længe du ikke løber over 100-120 km/uge (jeg kender dog ikke din mængde), er der mere værdi i at øge mængden end i at øge kvalitetsindholdet. Og eftersom kvalitet (både AT og VO2M) er mere belastende end rolige kilometer, kan du løbe lidt længere, hvis du undlader mere kvalitet.

Jeg mener ikke, du skal øge længden på din kvalitet :-)

- - -

Og til "ryffe": Ja, det gælder også halvmarathon :-)
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf o.sorensen » lør 16 dec, 2017 12:58

Tak, igen!
=)
-
Cooper: 3020 - 5K: 20'36 - 10K: 43'32 - HM: 1'35 - M: 3'34 - 100K: 11'55
Mand, 54 - træningsmængde 2017: 2400km
o.sorensen
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 07 mar, 2011 17:40

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf Rene-Sørensen » søn 24 dec, 2017 08:30

Jeg er ikke helt enig i, at man kan udelade VO2max træning i sin forberedelse af et marathonløb. Min efterhånden lange løbeerfaring siger mig at hvis man vil levere middelmådige resultater, så skal man også blot fortsætte med middelmådig træning. I det lange løb er det ikke sjovt!

Hvis man derimod vil skabe gode resultater på ens eget niveau, så kræver alt løb en målrettet og fokuseret træningsindsats. Og i den forberedelse må man afsætte så meget tid til at kunne gennemføre træningen. At træne sig op til et stærkt marathonresultat er for de fleste meget tidskrævende og kan tage hele år.

Jeg er klar over at intervaltræning er mange løberes mareridt, men der er kun en ting at gøre, lær at elske dem.

Jeg har løbet regelmæssigt gennem snart 40 år, men først indenfor de sidste 10 år er jeg blevet en seriøs løber. I den periode er jeg blevet medlem af en løbeklub, ligesom jeg har sat mig grundigt ind i, hvad det er for parametre, som især påvirker ens løbepræstationer. Jeg er ikke fra mine forældres side blevet begunstiget med særlige gener til at kunne blive en god løber. Dette omfatter især en medfødt høj iltoptagelse, men også hurtige fibre i muskler etc. Alle mine resultater kommer fra træning, hård træning men samtidig det jeg kalder smart træning. Jeg er i virkeligheden forbavset over, hvor langt god træning kan tage en, når man nu ikke har de medfødte gener til det.

Jeg kan helt klart mærke, når formen er der, og det er den især, når ens maksimale iltoptagelse er hvor den skal være. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om - maks iltoptagelse er ubetlnget den væsentligst faktor for at kunne præstere på et for en selv højt niveau.

Høj iltoptagelse kræver ubetinget løb uden for en komfortzone, og den ikoniske løbetræner Jack Daniels hævder at intervaltræning ubetinget er den bedste måde at træne iltoptagelse på.

Jeg løber p.t omkring 60 km om ugen fordelt på 6-7 dage. Jeg har et overordnet princip om, aldrig at løbe mig længere ud end jeg er klar til næste træningspas, og som er som regel dagen efter.

Men variation i træningen med kvalitetstræning to gange om ugen og de øvrige dage er ofte helliget udholdenhedstræning, som jeg også mener er yderst vigtigt på de lange distancer. Udeholdenhedstræning er lange ture i relativt lavt tempo med lav puls.

Men jeg vil også mene, at der er en verden til forskel mellem et marathonløb og et halvmarathonløb. Forberedelserne til de to distancer er meget forskellige.

Det perfekte løb, er der hvor du rammer tæt på din mælkesyregrænse, og holder det tempo gennem hele løbet!

Men det vigstigste er som løber at have tålmodighed, men den super gode form er værd at vente på!

Bedste løbehilsner

René

En talentløs men ambitiøs løber
PR marathon 3:36' PR halvmarathon 1:36
Rene-Sørensen
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tirs 26 nov, 2013 10:51
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Udelade VO2max-træning?

Indlægaf Defender » ons 03 jan, 2018 12:38

Kære Rene Sørensen;

Du skriver et langt, velargumenteret indlæg, men dét til trods mener jeg ikke, du har ret. Især ikke, fordi du synes at overse den præmis, jeg har svaret ud fra; nemlig når der er tale om nogle, der ikke løber rigtig, rigtig mange kilometer. Her svarer jeg, at øget mængde stort set altid vil slå effekten af øget kvalitet. Og det holder jeg nu fast i. Det viser al min erfaring, både den, jeg har personligt, og den jeg har professionelt.

Herudover bør man i.f.t. VO2M-træning altid huske at spørge sig, ikke kun om det har effekt, men også om det har den bedste effekt. Det, jeg mener, er at man kan jo ikke lave to ting samtidig, og hvis f.eks. mængde- eller AT-træning har større effekt end VO2M-træning, så gi'r det alt andet lige ikke mening at 'nøjes' med at lave sidstnævnte; ej heller på en anden dag i ugen. Hvem vil arbejde for 100 kroner i timen, hvis man kan tjene 200?

Slutteligt må du også huske, at det ikke kun er VO2M-træning, der øger den maksimale iltoptagelse. Det gør aerob træning også; især AT-træningen.
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Næste

Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS