Øvelser til styrkelse af fødder og underben inden løbetrænin

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Post Reply
bcmb
Posts: 5
Joined: Sat 06 Jul, 2013 13:44

Øvelser til styrkelse af fødder og underben inden løbetrænin

Post by bcmb » Fri 05 Jan, 2018 22:07

Hey guys & girls,

Vil gerne igang med løb igen - ikke de store ambitioner, men vil gerne løbe fra chefen til DHL stafetten bl.a. :D

Jeg er dog nået til den erkendelse, at mine fødder og ben ikke tåler at jeg bare uden videre løber derudaf. En to timers indendørs fodboldkamp i julen resulterede i en overbelastet yderfod, som jeg stadig er ved at restituere fra. Og jeg har i tidligere år døjet med overbelastede sener i benet, og skinnebensbetændelse et par måneder inde i løbesæsonen. Og det er sgu træls, når man gerne vil ud over stepperne.

Derfor et spørgsmål til Jer, at mens jeg alligevel venter på bedre vejr, hvilke øvelser kan man foretage sig for at langsomt styrke fødder og underben, så sandsynligheden for overbelastningsskader minimeres når jeg starter med den reelle løbetræning? Findes der nogle programmer målrettet dette?

zerrid
Posts: 265
Joined: Tue 26 Mar, 2013 13:17

Re: Øvelser til styrkelse af fødder og underben inden løbetrænin

Post by zerrid » Mon 08 Jan, 2018 11:04

Der er nogle bud i nedestående.

https://fysio.dk/globalassets/documents ... fodder.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Du vil også få en del ud af det hvis du fx laver helkrops vægtøvelser i strømpesokker.

Udfaldsskridt på bare fødder, og generelt at bevæge dig mere rundt uden fodtøj vil også træne din fod.

Husk også regel nummer 1:
lad være med at gå for hurtigt frem. Er du skadet får du slet ikke trænet, og så er din hurtige tur over stæpperne spildt.
Mand.
44 år
85 kg
185 cm

HMT 1.33.36
Maraton 2016: 3:30:17 (Hamborg)
12 timer - 109 km 502 m (24 timer ved havet. Sæby 2015 chip/DIF)
24 timer - 174 km 856 m (24 timer ved havet. Sæby 2017 Chip/DIF)
https://www.facebook.com/taarsultrarun/

anvon
Posts: 151
Joined: Wed 10 Jul, 2013 13:33

Re: Øvelser til styrkelse af fødder og underben inden løbetrænin

Post by anvon » Mon 08 Jan, 2018 12:24

Squats (back- og frontsquats samt etbens), dødløft (klassisk og etbens) og lunges - alt sammen med en barbell, eller som minimum med fri vægt - er et rigtig godt sted at starte, hvis ikke det eneste sted at starte. Og ja, som zerrid skriver, så skal du selvfølgelig fare med lempe, ligesom man skal med al fysisk udfoldelse.

Post Reply