Alt om løb og løbetræning

Løb hver dag

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Løb hver dag

Indlægaf Heureka » fre 12 jan, 2018 10:56

Tilbage i september begyndte jeg at løbe alle hverdage. Jeg startede med 3 km, og arbejdede mig langsomt op til 5 km. Jeg slog alle mine personlige rekorder i de efterfølgende måneder, hvilket var ekstra motiverende, og gav mig mod på mere. Så, inspireret af Annette Fredskov, og Kirstine Storgaard som var med i Sundhedsmagasinet på DR, ville jeg forsøge at løbe hver dag i et år.

Det gik fantastisk, jeg løb 35-45 km om ugen uden problemer, og jeg satte midt i december endnu et mål - at løbe 2.000 km i 2018, hvilket svarer til ca. 5,5 km om dagen.

Den 30. december havde jeg løbet 55 dage i streg, men så begyndte jeg at få lidt ondt i balle, lænd og ryg. Jeg valgte at løbe videre, eftersom jeg var meget opsat på at nå de 365 dage. Den 3. januar blev jeg nødt til at stoppe, da det kun blev værre, og jeg har holdt tvungen pause siden. Jeg forventer at kunne starte igen, i den kommende uge.

Jeg har snakket med en ven der er fysioterapeut, han vurderede at det med 98% sandsynlighed var overbelastning, og kort sagt anbefalede han at jeg skulle respektere restitution, og løbe 3-4 gange om ugen. Desuden godkendte han, lettere modvilligt, at jeg løb 40 km om ugen (hvilket skal være gennemsnittet for at nå 2.000 km), fordelt på 4 dage med 8,12,8,12.

Jeg løb altid som det første når jeg vågnede, det gav mig en fantastisk start på dagen - og det savner jeg. Mine morgener er blevet meget mindre organiserede den sidste uge, samtidigt med at jeg står senere op (jeg stod op kl. 5 for at løbe førhen).

Jeg er meget interesseret i at høre hvad I har af tanker, og/eller forslag i forhold til hvad jeg kan gøre for nå mit mål. Personligt vil jeg helst løbe hver dag, og jeg ved det kan lade sig gøre – men jeg kender ikke min krop godt nok til at realistisk vurdere, om det kan lade sig gøre for mig på nuværende tidspunkt.
Heureka
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 12 jan, 2018 09:48

Re: Løb hver dag

Indlægaf nørden » fre 12 jan, 2018 11:19

Hvis jeg læser dit indlægt rigtigt har du ikke løbet før september 2017, korrekt?

Hvis det er rigtig så er det hård kost at løbe hver dag, også selvom det "bare" er 5 km. Der er nogle der løber hver dag og har gjort det i mange år, f.eks. engelske Ron Hill som løb hver dag i over 50 år (OK, han var tidligere eliteløber så forudsætningerne er lidt anderledes :lol: ). Til gengæld tror jeg de fleste der gør det har et mål på minimum 1-2 km om dagen, så ret beskedent. På den måde er der plads til dårlige dage.

Angående dit mål for 2000 km på et år så syntes jeg også det er ambitiøst som ny løber.

Hvis jeg var dig, ville jeg stille og roligt komme igang med 3-4 gange løb om ugen og så bygge langsomt op derfra. Jeg ville selv holde mig fra løb hver dag før din løbeerfaring er noget større.

mvh Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 206
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: Løb hver dag

Indlægaf Uriah » lør 13 jan, 2018 12:03

Uden at kende det fjerneste til din løbehistorie udover din meget korte beskrivelse vil jeg dog mene, at du med sindsro kan løbe hver dag. ... thi set gennem min optik er der kun marginal forskel på at gå hurtigt og løbe langsomt.
Jeg skal således opfordre dig til at løbe langsomt og under ingen omstændigheder jage rekorder, men bruge dine daglige ture til opbygning af udholdenhed og som mental hygiejne.

Ad sti afsted ... :D
Uriah
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: ons 12 jan, 2011 09:15
Geografisk sted: København

Re: Løb hver dag

Indlægaf Heureka » søn 14 jan, 2018 13:10

Tak for jeres svar.

Jeg har ikke løbet nævneværdigt før september 2017, inden da var det sporadisk og begrænset.

Svarene trækker lidt i hver sin retning, men sætningen med "daglige ture til opbygning af udholdenhed og som mental hygiejne" rammer sømmet på hovedet. Løb er blevet en vigtig del af min daglige rutine, og at mangle det de sidste par uger, har irriteret mig.

Jeg har tænkt rigtig meget, over hvordan jeg skal starte op igen, og er kommet frem til at jeg skal løbe lige så meget med hovedet, som med benene. Jeg er overbevist om, at hvis jeg havde lyttet til kroppens signaler, så kunne jeg ha' undgået, eller som minimum begrænset, min skadeperiode.

Målet med løb i 365 dage er droppet/sat i bero. Fremadrettet vil jeg fokusere på at løbe lidt langsommere, og holde pause når min krop beder om det.
Heureka
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 12 jan, 2018 09:48

Re: Løb hver dag

Indlægaf TWN » søn 14 jan, 2018 23:24

For dem der har en rigtig stor træningsmængde gælder det, at det er mere skånsomt at fordele træningsmængden på flere pas. Altså 180 km. pr. uge fordelt på 12 pas er mere skånsomt end hvis man kun fordeler det på 9 pas.

Jeg er bare ikke sikker på, at det princip gælder, når man er nede på mere almindelige træningsmængder, såsom 40 km. pr. uge. Turene bliver selvfølgelig kortere, hvilket gør dem mere skånsomme, men hvis vi antager at det tager 3 km. at blive helt varm, vil man med 7 pas om ugen få løbet 21 km. inden man er helt varm, hvilket jeg vil mene slider. Så med disse antagelser løber man således over halvdelen af ugemængden uden at være helt varm. Det taler for at nøjes med 3-5 pas hvis man løber 40 km.

En andet perspektiv på din skade kan være, at du ganske simpelt er gået for hurtigt frem, måske både med fart og mængde. Mange vil ikke kunne gå fra nul til 40 km. om ugen på 3 måneder uden at få skader.

Når du har fået grønt lys til at starte op igen, så ville jeg starte med 20 km. om ugen og så arbejde dig op med langsommere progression end før. Og gerne supplere med anden træning.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:48:29 sep17
Brugeravatar
TWN
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 04 nov, 2011 17:31
Geografisk sted: København

Re: Løb hver dag

Indlægaf endnu en løber » man 15 jan, 2018 10:51

Forudsat at du kun løber, når du er skadesfri og kroppen føles klar, vil jeg nu anbefale at løbe hver dag. Af to årsager.

Den første er din egen motivation. Det, du skriver, giver mig indtrykket af at "løb hver dag" er det, der tænder løbelysten i dig. Der er masser af måder, man kan tilrettelægge (eller ikke) sit løb, og alle har varierende årsager, der motiverer. Jeg tror på, det er essentielt at mærke, hvad der giver een selv den store løbeglæde.

Den anden årsag er, at de trænere jeg har haft gennem tiden altid har anbefalet flere kortere ture fremfor færre længere i forbindelse med genoptræning efter skadesforløb.

Ellers er jeg enig i de tidligere råd om at gå langsomt frem og hele tiden mærke efter.
PR 5000m: 16:51 / 10km: 34:13 / HMT: 1:18 / MT: 2:38
endnu en løber
 
Indlæg: 669
Tilmeldt: man 13 jun, 2011 13:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Løb hver dag

Indlægaf Troels Y » man 15 jan, 2018 21:34

Hej,

hvis du ikke er vant til at løbe synes jeg det er stærkt gået! Stort tillykke!!!

Jeg tror de fleste løbere døjer med skavanker (at dømme efter majoriteten af indlæg herinde).. Jeg begyndte at løbe mere seriøst for 4 år siden og har lavet et par marathon i motionstid (4 timer) og et par halvmarathon og min løbemængde varierer fra 30 till 110km om ugen. Jeg har fra tid til anden ondt i højre ankel og/eller knæ og af og till i lysken eller baglåret, måske også i læggen og havde engang en ubehagelig opsejlende plantar fasciiit som tog 10 dages pause og lidt øvelser at kommer over. Men hovedsagelig er min erfaring at generne varierer med temperatur, humør, mængden af dårlig mad (røde bøffer?) og fremgange på arbejdet og fuglefløjt i luften - kort sagt, det er helt uforudsigeligt. Jeg lytter til min krop og har det godt med det - satte i efteråret PR på halvmarathon och 10km og kunne ikke drømme om at holde op med at løbe selvom jeg af og til har ondt. At sætte sig på sofaen og lade kalorier løbe ind under maveskindet er derimod en garanti for at det er tungere at komme ud i sporet næste gang. Kan dog varmt anbefale en træningscykel/motionscykel i perioder hvor løbeskavankerne holder dig fra at snøre favoritskoene og dertil anbefales kraftigt at for eksempel følge Dean Karnazes inspirerende tweets eller slå sig ned med "Born to run" med Scott Jurek, det øger lysten til at komme derud!

Held og lykke!!!

Troels
Troels Y
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 02 aug, 2016 09:35


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS