Begynder distance

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Post Reply
Frede27
Posts: 2
Joined: Sun 28 Jan, 2018 19:25

Begynder distance

Post by Frede27 » Sun 28 Jan, 2018 19:48

Jeg er en ung mand på 24 år, som altid har dyrket meget motion og derfor har en god grundform. Jeg stoppede imidlertid med løb og fodbold for 3 år siden, men begyndte så igen med løb for 6 måneders tid siden. Jeg startede dog alt for hårdt ud og det endte med en overbelastning af mit venstre knæ i starten af oktober. Siden oktober har jeg taget det med ro og desværre løbet ret uregelmæssigt. Jeg løb måske 2-3 gange i hele december, men nu er jeg så igang igen, og det er mit problem med mit knæ desværre også allerede. Jeg har løbet 20-25 km om ugen her i januar (hvilket jeg ikke synes er meget?) og det har allerede givet mig problemer.

Mit spørgsmål er derfor hvor mange km jeg bør starte ud med? Jeg er bekendt med max 10% øgning af distance om ugen, men hvad starter man ud med efter en lang pause?

anvon
Posts: 151
Joined: Wed 10 Jul, 2013 13:33

Re: Begynder distance

Post by anvon » Mon 29 Jan, 2018 10:36

Udover selvfølgelig at starte roligt ud, så prøv at tænk fx sådan her: Det, du træner i dag, skal du også kunne i morgen, på ubestemt tid. Det lægger en helt naturlig begrænsning på træningsmængden, fordi det i dét lys handler om, at du begrænser dig i dag. Hvad det så mere specifikt vil sige, afhænger utroligt meget af din fysik; din grundform, din styrke, dine skavanker osv. osv. Og skavanker/styrke apropos: Udover at betænke træningsmængden, ville jeg også få en fysioterapeut til at kigge på det med knæet, for det kan skyldes mange ting. For bare at nævne nogle ting, der kan påvirke knæet, og som desuden meget ofte kommer i kombinationer: Skæv ryg, skæv hofteskål, benlængdeforskel, hulfod, platfod og skæv storetå.

Frede27
Posts: 2
Joined: Sun 28 Jan, 2018 19:25

Re: Begynder distance

Post by Frede27 » Wed 31 Jan, 2018 15:49

Tak for svaret. Jeg vil overveje at konsultere en fysioterapeut hvis mit knæ forbliver et problem.

anvon
Posts: 151
Joined: Wed 10 Jul, 2013 13:33

Re: Begynder distance

Post by anvon » Thu 01 Feb, 2018 16:49

Det var så lidt. Mine forslag til årsagsforklaringer kom desuden til at lyde så dystre. Årsagen til smerter i knæene kan også "bare" være svag muskulatur i ballen og/eller kernen og/eller lårene og/eller i læggen og/eller i fødderne, dertil stivhed i bækkenet og benmuskulaturen i det hele taget. Ja, som du nok kan fornemme, kan snart sagt alt være årsag til problemer med knæene, hvorfor en grundlæggende styrke og smidighed baseret på squats (etbens eller klassiske), lunges og dødløft (etbens eller klassisk) kombineret med stabilitetstræning (som oftest de nævnte øvelser på balancebræt- eller pude), er et meget vigtigt afsæt for at forebygge skader og skavanker.

Post Reply