Alt om løb og løbetræning

CPH marathon med brækket skulder

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

CPH marathon med brækket skulder

Indlægaf PHM » tors 22 mar, 2018 21:48

Kære forum,

Her godt 7 uger før CPH marathon er det lykkedes mig at skvatte i det glatte føre tirsdag morgen, og brække min skulder :roll: Ukompliceret brud, som forhåbentlig vokser sammen som det skal. Armen er i slynge.

Mit spørgsmål er, om det overhovedet er realistisk at løbe marathon til maj? Der er ingen ambitioner mht. tid - jeg har aftalt at følges med en buddy, og vi skal bare løbe for hyggens skyld denne gang. Her lidt mere end to døgn efter "styrtet", har jeg allerede fantasier om, at jeg om et par uger eller tre allerede løber rolige ture, på løbebånd, med armen i slynge, men altså....er der nogen der har prøvet noget lign. og kan fortælle om der er bare lidt håb at klamre sig til?

PHM
PR: 5km.: 18.41 (juli 2013) 10km.: 39.04 (feb '13) HMT: 1.24.46 (april '13)
MT: 3.08.29 (maj '13)
Brugeravatar
PHM

Re: CPH marathon med brækket skulder

Indlægaf anderss74 » fre 23 mar, 2018 12:20

Øv en uheldig skade!

Jeg ville lige vende det med lægen.

Jeg ville være meget opmærksom på hvordan det at løbe med en arm i slynge påvirke din løbestil - altså at du får opbygget et uhensigtsmæssigt løbestil, og dermed pådrager dig selv en skade. Det ville være så uheldigt.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf nørden » fre 23 mar, 2018 13:30

Hvor er der ærgerligt, men jeg kan godt forstå du er fristet.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om du kan gennemføre eller ej (der skal nok en læge ind over), men kom til at tænke då denne historie:
https://runningmagazine.ca/kilian-jorne ... drock-100/

Som du ser kan man godt vinde et 100 mile løb med armen i slynge, men Killian er nok også lidt ud over det sædvanlige. :P
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf PHM » fre 23 mar, 2018 14:34

Ja, jeg faldt godt over den historie om Jornet. Jeg tænker at jeg lige ligger et par procent under ham, så det er måske det der gør forskellen :lol:

Jeg forestiller mig at de første uger bliver helt uden nogen form for træning - pt kan jeg jo dårligt tage tøj på selv! Men jeg fik ikke spurgt hvor længe man forventer at armen skal være i slynge. For et halvt år siden brækkede jeg hånden og havde den i gips i 4 uger. Da gipsen kom af, løb jeg med det samme, uden de store problemer. Men skulderen er jo noget mere "aktiv" ved løb, så....Og marathon med armen i slynge holder jo ikke. Men aner ikke hvor længe man evt er "på bænken" efter sådan et brud. En ting er jo hvad lægerne anbefaler, noget andet er jo hvad en tosset løber (og det er de fleste af os vel) kunne finde på i praksis
Brugeravatar
PHM

Indlægaf beamer » fre 23 mar, 2018 15:36

Jeg var ude for præcist det samme i 2012, 8 uger før New York marathon, som jeg havde plads på. Et alvorlig cykelstyrt havde brækket venstre overarm lige under kuglen. Lægen sagde måske til at løbe om 2 mdr. Fysioterapeuten sagde, at hvis jeg gjorde det med armen i slynge, skulle jeg i hvert fald ikke komme tilbage til hende. Jeg lavede en test 4 uger før med armen i slynge, rundt om bagsværd sø, som fra hvor jeg bor er en tur på 10 km. Jeg fik ret store smerter i skulderen efter 10 km løb. Det ville være et problem, og jeg droppede ideen. Jeg havde arrangeret turen derover, og vi tog afsted alligevel. Fredag aften aflyste borgmesteren så løbet p.gr.a. Sandy orkanen. Jeg rejste med MCT, og mange af de øvrige deltagere blev vrede eller kede af det, men jeg kunne jo være lige glad, for jeg ville ikke løbe. Der faldt også sne i Central Park, men på dagen var det fint vejr. Problemet var dødsfald og trængsler på Staten Island og andre steder. Da borgmesteren aflyste så sent, var hoteller fyldt op allerede med løbere, så byen fik omsætningen alligevel. Så jeg tror ikke, at du kan løbe uden store smerter. Det er for vildt, og det bliver en meget dårlig tid. Kan det så ikke være lige meget ? Du gør det en anden gang.
beamer

Indlægaf Majersguld » fre 23 mar, 2018 23:11

Hej
Jeg har ikke prøvet en brækket skulder. Men jeg har prøvet at få min skulder opereret pga et for slapt ledbånd og noget brusk som blev taget væk. Havde et problem med at min skulder gik af led.
Det er 4 år siden men jeg husker at der gik 7 uger fra jeg blev opereret til jeg løb et halvmarathon. Faktisk måtte jeg ikke løbe de første 5 - 6 uger. Jeg overholdt det næsten og løb min første tur efter 5 uger. Men i den tid hvor jeg ikke måtte løbe, gik jeg længere turer 10 - 13 km for at vedligeholde min form. Til det løb brugte jeg en skulderbandage, da jeg var bange for evt skub til løbet. Bruger den stadig når jeg spiller håndbold. Havde dog ikke nogen gener ved at løbe hm, og tiden var kun lidt dårligere, men var blevet anbefalet at tage den med ro til løbet.
Jeg vil nok lige spørge en fys, hvad han lige siger omkring pause. Marathon er trods alt et lidt længere løb:-)
PR:
5km:20.52(30.05-17) 10km 44.17 (21.05-17)HM:1.35.14(21/5-17),MT:3.44.39(27/9-15)
Majersguld

Indlægaf PHM » tirs 17 apr, 2018 09:13

@Majersguld: Hvilken slags skulderbandage var det?
Jeg har ikke opgivet ideen om marathon i maj helt endnu - har sneget mig afsted til fitnesscenteret de sidste tre dage (i dag er præcis 4 uger efter bruddet) og taget 5-6 km. på løbebånd, med armen i fikseret slynge (til hverdag bruger jeg nu en blød skum-slynge), og det har ikke været noget problem. Altså, ingen smerter under eller efter, men jeg kan mærke at venstre ben (samme side som den brækkede arm) bliver belastet uhensigtsmæssigt, selvom jeg koncentrerer mig om ikke at løbe for akavet, så jeg tror ikke det bliver til længere ture før jeg må smide slyngen (jeg må vist i virkeligheden slet ikke løbe endnu :roll: ) Men måske en form for bandage kan være en hjælp, når jeg på et tidspunkt må smide slyngen...
Brugeravatar
PHM

Tilbage til Skader & genoptræning