Alt om løb og løbetræning

Blå negle

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Blå negle

Indlægaf CoolWarp » tors 12 maj, 2011 10:02

Først lige lidt baggrundsdata:
Højde: 178 cm
Vægt: 71 kg
Sko til korte ture (<10 km) = Nike LunarSwift 2+
Sko til lange ture (>10 km) = Nike LunarEclipse+
Begge par er nyindkøbte til formålet efter evaluering af løbestil (let pronerende især på venstre) hos Løberen i Lyngby. De er i samme størrelse som det forrige par Nike, jeg har løbet i uden problemer de sidste tre år (ca. 52 ture/år á max. 13,3 km).

Efter et par måneder med et 4-dages grundtræningsprogram, som på sigt skal føre til et MT-program med begyndelse i juli, er jeg efterhånden kommet op på en langtur om søndagen på 20 km. Resten af turene følger så vidt muligt grundprogrammet her fra siden.

Jeg har aldrig tidligere haft problemer med fødderne og får sjældent vabler eller andet sjov - heller ikke under værnepligt. Nu har jeg imidlertid fået en blå negl på begge "ringtæer" :?:
For de perverse findes et billede her :lol: http://peecee.dk/upload/view/306331

Som sådan er jeg ikke rigtigt generet af problemet, for de gør ikke rigtigt ondt, men er bare lidt ømme. Lægen mente, neglene på et tidspunkt ville falde af, men...

1) Har I garvede løbere erfaringer med tilsvarende?
    2) Skal jeg bare lade stå til og se underlig ud, når jeg går i klipklapper?
    3) Er mine nyindkøbte sko trods alt for små? Jeg oplever ikke problemer med at løbe i skoene, men har på den anden side også flere Nike-sko til daglig brug i ½ str. større...
PRs: 5K: 21:13 ('09) | E-løb: 1:08:16 ('12) | HMT: 1:46:18 (Broløbet '11) | MT: 3:53:39 (NCM '13)
Jamen, jeg løb jo 5k på 18:33 som værnepligtig... altså for ca. 17 år siden![/size]
CoolWarp

Re: Blå negle

Indlægaf Rumlepot » tors 12 maj, 2011 10:57

Hej med dig,

Måske har du købt skoene tidligt på dagen hvor dine fødder ikke var en smule større end sidst på dagen (hæver pga varmen).

Fødderne kan, når du løber, blive en smule længere både pga varmen men også fordi foden "falder en smule sammen" foden bliver altså trykket fladere og længere.

Dine negle skal nok falde af men problemet vil opstå igen med de nye negle. Du bør købe et "fingerbøl" hos en fodterapeut (en silikonehætte man sætter på tåen) den beskytter dine tæer/negle.

Du skal nok overveje en bredere sko (kaldet 2b). De modeller du har købt er forholdsvis smalle, specielt i "skoboksen" (snuden).
Rumlepot

Indlægaf CoolWarp » tors 12 maj, 2011 11:35

@ Rumlepot

Jeg tænkte bare, at når jeg uden probs har løbet i en NIKE-skostr. 42 de sidste tre år (og kun et par sko), så burde jeg kunne fortsætte med det også.

Dog har du ret i, disse Lunars er smallere end mine gamle, som var mere i stil med Nike Pegasus, men iflg. rådet fra løberen, burde jeg have sko til let pronerende løbere, og så er Pegasus-modellerne ikke sagen.

Sikkert et tåbeligt spørgsmål: findes sko med en bred snude til let pronerende løbere?
Jeg vil helst have Nike ud fra det synspunkt, at jeg uden problemer har kunnet løbe i disse gamle Pegasus-like Nike-sko de sidste tre år (men også kun ture <13 km).
PRs: 5K: 21:13 ('09) | E-løb: 1:08:16 ('12) | HMT: 1:46:18 (Broløbet '11) | MT: 3:53:39 (NCM '13)
Jamen, jeg løb jo 5k på 18:33 som værnepligtig... altså for ca. 17 år siden![/size]
CoolWarp

Indlægaf Redguf » tors 12 maj, 2011 11:48

Det er helt sikkert at et (eller begge) af dine nye par sko klemmer din tå og forårsager den blå negl. Drop nu den fiksering på mærker og find den sko der sidder bedst på din fod - bare fordi du en gang har løbet problemfrit i en nikemodel er der ingen garanti for du løber problemfrit i andre af deres modeller.
PR: MT 2:46:44 HMT 1:12:10 10k 32:23 5k 15:44 5000m(bane) 15:30,1
Mål: MT<2:30, HMT<1:10, 10k<32, 5k<15
http://www.anton-christensen.dk
Brugeravatar
Redguf

Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlægaf Casper » tors 12 maj, 2011 12:10

Der er også tit forskel på strørrelser indenfor de forskellige modeller (jeg har også haft samme mærke og model i forskellig størrelse). Desuden har jeg hørt - ved ikke om det passer - at foden med tiden bliver en smule større (som Rumlepot er inde på). Det kan jo være forklaringen. Du kan enten finde et nummer større eller en anden model eller mærke :)

/Casper
Mål: 5km 17.59; 10km 35.59; mt sub 2.47
PR: 5km 18.13 (jun 13); 10.000m: 37.01 (okt 14); 10km: 37.13 (apr 2014); 15km 56.34 (feb '14) HM 1.19.08 (marts '14); M 2.47.02 (maj 2014)
Casper

Indlægaf Moonwalk » tors 12 maj, 2011 12:13

Jeg har også prøvet at få blå negle, som falder af. Men så vokser der jo bare en ny ud :) Så ser det ikke som det store problem, det hverken smerter eller hæmmer mig.
Tror ikke nødvendigvis løsningen er en bredere sko. Måske skal din sko bare løbes til, kan forstå at begge par er nye. Du kan evt. smøre noget vaseline på dine tæer, så undgår/letter du evt. friktion, det kan også skyldes at du har for lange/korte lange negle...!
Du kan også prøve at binde skoene anderledes: http://www.skaerbaeklobet.dk/lobesko.pdf
Intet af det der virker, så må du skifte model :shock:
Målsætning:pt. Stabilisering af marathontræningen. Henadvejen, at få løbet nogle marathons i Mellemøsten, især Beirut og Marrakech er på tapetet.
Moonwalk

Geografisk sted: København S.

Indlægaf CoolWarp » tors 12 maj, 2011 12:27

Redguf skrev:Drop nu den fiksering på mærker og find den sko der sidder bedst på din fod - bare fordi du en gang har løbet problemfrit i en nikemodel er der ingen garanti for du løber problemfrit i andre af deres modeller.

Naturligvis er der ingen sikkerhed. Det er vel sådan en tåbelig overtro, som altid at begynde et løb med at tisse i bukserne, fordi man éen gang har løbet en go' tid sådan :lol:

Mit problem er jo bare, at skoene rent faktisk sidder helt fint. Jeg har som skrevet ingen problemer med mine fødder (før nu selvfølgelig!), og skoene virkede begge behagelige ved køb. Dog kan jeg godt følge snakken omkring en bredere snude... men hvad så med proneringen?

@ Moonwalk
Man får vel ikke blå negle af at gå baglæns som Michael Jackson :mrgreen:
Nr. 3 i snøreanvisningen kunne være en mulighed, men jeg har vist en meget alm. fod, selvom jeg under værnepligt blev "målt" til at være en lille smule platfodet på forfoden. Mine negle er vist også fine nok, og jeg har svært ved at se, man kan få blå negle af friktion - det må vel være af manglende plads/stød.
CoolWarp

Indlægaf Moonwalk » tors 12 maj, 2011 13:11

Prøvede at lufte alternativer, det nemmeste er jo bare at smide 2,5 kilo til nogle nye sko. Pegasus og Vomero er jo meget vige i tåboksen, så hvis den sad perfekt på dig, så kan det godt være du har købt katten i sækken ved at gå over til Lunarserien.
NB kører vidst med sko, hvor man kan får dem i mange forskellige bredder, måske en mulighed.
Målsætning:pt. Stabilisering af marathontræningen. Henadvejen, at få løbet nogle marathons i Mellemøsten, især Beirut og Marrakech er på tapetet.
Moonwalk

Geografisk sted: København S.

Indlægaf CoolWarp » tors 12 maj, 2011 14:06

@ Moonwalk
Jeg beklager, hvis jeg lød utaknemmelig - det var ikke meningen! Jeg lytter skam meget til brugerne herinde, da jeg selv er helt grøn ud i at løbe og især mht. udstyr.

Lunar-serien blev valgt på baggrund af min løbestil, som ikke passede til Pegasus. Dog har jeg jo løbet i en Pegasus-lignende Nike-sko de sidste tre år uden problemer (men træningsmængden har jo også været meget, meget, meget mindre).

Begge par LunarXXXX er købt for kort tid siden, og det ville derfor være ærgerligt at skulle brænde flere penge af på nye sko... men måske er det eneste løsning.
CoolWarp

Indlægaf LdoubleJ » tors 12 maj, 2011 14:55

Hey!

Efter dit billede at dømme har du fået en del trykpåvirkning på den farvede tå. Dette skyldes sandsynligvis, at skoen er (en smule) for lille.
Jeg kan ikke se, at bredden skulle have noget som helst at sige i dit tilfælde - "skaden" sidder jo forrest på foden.
Genbrug i øvrigt aldrig størrelser indenfor et mærke når du skifter mellem modeller. Jeg har haft mange Nike-sko i 45 som passede, men Free Run+ var for lille i 45 og mine Lunaracer 1og 2 er begge 45,5.
Det er i øvrigt rigtigt, at Vomero og Pegasus har en ret speciel udformning af tå-boksen. Denne kan passe nogle (heriblandt undertegnede) og andre passer den dårligt. Køber du en sko hvor tå-boksen passer dårligt til dine tæer må du nok regne med at skulle lidt op i størrelse.

Jeg ville degradere de fejlindkøbte sko til gå-sko og så få købt nogle andre løbesko der passer bedre.

:D Lars
Brugeravatar
LdoubleJ

Næste

Tilbage til Skader & genoptræning