Alt om løb og løbetræning

Fedtprocent

Debat om emner, der ikke passer ind i ovenstående kategorier

Fedtprocent

Indlægaf Jma » tirs 12 jul, 2011 14:26

Hej derude!

Jeg kunne godt tænke mig at få målt min fedtprocent. Da jeg tror det kunne give mig lidt ekstra motivation til at spise sundt. Det er jo altid sjovt når man kan se fremgang ;) Mine spørgsmål er som følger:

1. Hvor kan man få foretaget en måling af fedtprocent?
2. Hvilken metode er mest præsis?
3. Er der nogen der har erfaring med en hjemme vægt som: Tanita BC-1000 ?

mvh Jma
Mål 2011: 5k: <17.10 | 10k: <37.00| HMT: <1.20 | MT: <3.10
PR: 5k: 17.35 (Juli 11) 10k: 38.47(April 11) HMT: 1.24 (Aug 11)
MT: 3.12 (Sep 11)

Mand: Årgang 1987,vægt 70,5 kg, højde 184 cm
Jma

Geografisk sted: København

Re: Fedtprocent

Indlægaf Siwsiw » tirs 12 jul, 2011 15:09

De fleste fitnesscentre burde kunne hjælpe dig med en måling, den nemmeste måde er nok at bestille en "fedt-tang" så kan du altid selv foretage målingen og følge med i udviklingen.
Efterfølgende kan du smide tallene ind i denne
http://www.health-calc.com/body-composi ... ld-d-and-w
Brugeravatar
Siwsiw

Geografisk sted: København S

Indlægaf larsbjerregaard » tors 28 jul, 2011 13:41

Siwsiw skrev:De fleste fitnesscentre burde kunne hjælpe dig med en måling, den nemmeste måde er nok at bestille en "fedt-tang" så kan du altid selv foretage målingen og følge med i udviklingen.

Det får du absolut intet ud af. En god tang til 5 eller 7 punktsmåling koster flere tusinde, og du skal være uddannet til at tage målinger med den for at det bliver præcist. Med en tang af plast til 150 kr. vil du for det første ikke få en korrekt måling og du vil opleve udsving fra gang til gang, da det er enormt svært at måle nøjagtig samme sted hver gang (et par mm kan give et helt forkert billede)

I mange fitnesscentre er der en lidt mere avanceret vægt, der, hvis den er kalibreret korrekt, kan fortælle dig om udvikling i din fedtprocent - en korrekt måling får du heller ikke her, men du kan trods alt se om det går frem eller tilbage, hvis du sørger for at få lavet dine målinger på samme tid af dagen, med samme kost- og væskeindtag som ved sidste måling (nemt nok hvis du gør det om morgenen). Bare en ½ liter vand er nok til at give dig en helt anden måling. Alt i alt skal du tage fedtprocentmålinger med et gran salt... du kan ikke bruge det ret meget.

Skal du have en helt korrekt måling skal du altså finde et sted, hvor de har en person der er uddannet til at måle fedtprocent med en rigtig tang og en 7-punktsmåling.
PR: 5 km: 17,51 (10/2013) | 10 km: 37,27 (10/2014) | HMT: 1.23,12 (09/2014) | Etape Bornholm 2013: 2.50,59 |

Mål i 2015: Blive skadesfri :-(

Houlkær Løb og Motion/VEXA
Brugeravatar
larsbjerregaard

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Teddy » tors 28 jul, 2011 14:10

@Lars

Jeg selv og en del andre jeg kender har faktisk rigtig fin glæde af en billig fedt tang og har stort set aldrig hørt den kritik du fremhæver. Kan godt være den ikke måler helt præcist, men den giver et billede om det går den rigtige vej eller ej og er i min verden den absolut mest præcise metode til hjemmebrug.
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Parkhøi » tors 28 jul, 2011 15:35

Du kan evt bestille en tid hos Sportsfyssen på Østerbro (lige ved siden af Marathonsport). Her kan de både tage fedtmåling med tang eller en avanceret vægt. Så kan du samtidig måske også lige få tjekket bentøjet

Parkhøi
Parkhøi

Indlægaf Jma » man 01 aug, 2011 10:00

@ Parkhøj

Hvad koster sådan en "undersøgelse" bare sådan ca.

Jma
Mål 2011: 5k: <17.10 | 10k: <37.00| HMT: <1.20 | MT: <3.10
PR: 5k: 17.35 (Juli 11) 10k: 38.47(April 11) HMT: 1.24 (Aug 11)
MT: 3.12 (Sep 11)

Mand: Årgang 1987,vægt 70,5 kg, højde 184 cm
Jma

Geografisk sted: København

Indlægaf motian » man 01 aug, 2011 10:57

Mål 2011: 5K < 20min | 10K < 45min | HMT: <1.45| MT < 4:00
PR: 5k:21.03 (okt 10) | 10k: - | ½M:1.42:48(apr11) | M:3.55:03 (maj11)
Brugeravatar
motian

Indlægaf Folmand » ons 28 dec, 2011 14:10

larsbjerregaard skrev:
Siwsiw skrev:De fleste fitnesscentre burde kunne hjælpe dig med en måling, den nemmeste måde er nok at bestille en "fedt-tang" så kan du altid selv foretage målingen og følge med i udviklingen.

Det får du absolut intet ud af. En god tang til 5 eller 7 punktsmåling koster flere tusinde, og du skal være uddannet til at tage målinger med den for at det bliver præcist. Med en tang af plast til 150 kr. vil du for det første ikke få en korrekt måling og du vil opleve udsving fra gang til gang, da det er enormt svært at måle nøjagtig samme sted hver gang (et par mm kan give et helt forkert billede)

I mange fitnesscentre er der en lidt mere avanceret vægt, der, hvis den er kalibreret korrekt, kan fortælle dig om udvikling i din fedtprocent - en korrekt måling får du heller ikke her, men du kan trods alt se om det går frem eller tilbage, hvis du sørger for at få lavet dine målinger på samme tid af dagen, med samme kost- og væskeindtag som ved sidste måling (nemt nok hvis du gør det om morgenen). Bare en ½ liter vand er nok til at give dig en helt anden måling. Alt i alt skal du tage fedtprocentmålinger med et gran salt... du kan ikke bruge det ret meget.

Skal du have en helt korrekt måling skal du altså finde et sted, hvor de har en person der er uddannet til at måle fedtprocent med en rigtig tang og en 7-punktsmåling.

Lars - jeg vil give dig medhold i at en plastictang ikke er optimal - men den er fint brugbar, hvis man har den samme person til at foretage målingerne hver eneste gang, og specielt hvis det er en med "trykcensor", således at du giver det samme pres hver gang.
En 4 punkts måling er langt hen ad vejen nok for de fleste, for at kunne følge udviklingen i kropskomposition.
Personligt giver jeg ikke meget for en impedansmåler. Den arbejder stadig ud fra ren og skær modsstand, og specielt for kvinder vil det give store udsving løbende gennem måneden, også selvom deres fedtprocent faktuelt ikke ændrer sig. Skyldes bl.a. at saltindholder i kroppen stiger i takt med hormonerne op til ægløsning - hvilket vil resulterer i mindre modstant hvilket giver udslag i lavere fedtprocent.
Har du fugtige eller tørre fødder på dagen, og har du spist meget saltholdig mad dagen før, har også en masse at sige med målingen.
Hvis man skal bruge en elektronisk impedansmåler, så skal det for kvindernes vedkommende være samme tidspunkt hver måned i de måler deres fedtprocent.

Du kan få en gratis fedttang som en del af en kampagene lige nu uden at skulle købe noget andet her: http://www.nemhelse.dk/shop/fedttang-260p.html
Du betaler kun portoen
Ud over at løbe og styrketræne så producerer jeg hjemmesider i min fritid. Tjek fx min blog http://www.kosttilskud.dk
Brugeravatar
Folmand

Indlægaf sepstrup » tors 29 dec, 2011 20:15

Jeg har en vægt med måler. Den er ikke super præcis, men bruger man den på sammemtidspunkt hver gang, f.eks. Om morgenen efter toilettet. Så kan den give en fin ide om forskellen i forhold til f.eks ugen før.
Brugeravatar
sepstrup

Indlægaf Folmand » søn 23 okt, 2016 19:58

Jeg har personligt ret dårlige erfaringer med empedansmålere. De svinger utroligt meget alt efter hvad du har spist og drukket. Specielt hos kvinder svinger fedtprocenten utroligt meget. Den bedste måde er klart hudfoldsmåling, hvis man ser i forhold til penge. Vil man have det ypperste af det ypperste, kan en DEXA scanning anbefales. Det laves rundt om i landet på flere private klinikker, men kan koste flere tusinde kroner. Jeg har på et tidspunkt lavet denne artikel, som beskriver de forskellige metoder, fordele og ulemper ret godt:
http://www.kosttilskud.dk/metoder-til-estimering-af-fedtprocenten/
Ud over at løbe og styrketræne så producerer jeg hjemmesider i min fritid. Tjek fx min blog http://www.kosttilskud.dk
Brugeravatar
Folmand

Næste

Tilbage til Diverse