Alt om løb og løbetræning

Hvornår er der ikke flere km i skoene?

Debat om pulsure, sko, påklædning, væskebælter m.v.

Hvornår er der ikke flere km i skoene?

Indlægaf Rune1976 » ons 16 dec, 2009 17:19

Hej Medløbere

Lige et spørgsmål til de mere rutinerede løbere. Jeg har på fornemmelsen at mine Nimbus er ved at være færdige og skal udskiftes. Skoene er jo dyre sager og ikke noget der skal smides ud før de reelt er slidt helt ned og dermed forhøjer risikoen for skader.

Det er jo ret individuelt fra løber tilløber hvor mange km der er i et par sko. Måske et sted mellem 500-1000 km. alt efter vægt, løbestil osv.

Jeg er forholdsvis ny løber og har derfor MEGET svært ved at mærke om det er ved at være tid for en bytter. Jeg tænker derfor om der er nogle tricks eller måder hvorpå i mere rutinerede løber vurderer om de skal udskiftes. Kommer det kun med erfaringen eller har i nogle tips?

Jeg har f.eks. læst at man kan tage dem med ned i en løbeforretning hvor de kan vurdere det. Dette betyder vel, at man må kunne se/mærke det på skoene på en eller anden måde, idet jeg ikke går ud fra, at ekspedienten hopper i skoene og tager en tur. :P

Men hvad siger I. Er der nogle tips og tricks eller kommer det kun med erfaring?

Rune
LØB LANGT HURTIGT ELLER OFTE
- MEN LØB ALDRIG FRA GLÆDEN VED LØB
Brugeravatar
Rune1976

Geografisk sted: Århus N, Trøjborg

Re: Hvornår er der ikke flere km i skoene?

Indlægaf NielsS » ons 16 dec, 2009 18:49

Jeg tjekker den for om de er slidte de steder, hvor jeg belaster dem ekstra meget. Du kan også sætte dem op foran hinanden og se om der er steder, hvor der er forskel på skoene. Men hvis din fornemmelse siger dig de er ved at skulle udskiftes, vil jeg tage dem med ned i In Sport på storetorv - det er rigtig dygteige løbere der er ansat dernede. De har samtidig også tit nogle gode tilbud på deres sko.
NielsS

Geografisk sted: Ryslinge-Midtfyn

Indlægaf tsk » ons 16 dec, 2009 22:36

@Rune1976

Jeg har selv været i vildrede omkring udskiftning af løbesko. Jeg er kommet frem til, at udskifte dem efter et antal km. Mine Nimbus får 1000 km, og så kommer der nye på fødderne. Det i øvrigt godt du lige minder om problematikken, får jeg har ikke lige fået talt km i et stykke tid. Jeg kan se mine "nye" Nimbus allerede har løbet omkring 2200 km, så det er da vidst lige på tide at få dem udskiftet. Jeg undrede mig også lidt over, der "allerede" var slidt hul i bagenden på den ene sko samt ved tåen på den anden sko :lol: Kan godt se, jeg faktisk er op på en træningsmængde, hvor jeg må skifte sko hver 8. uge :shock: Nu kan jeg åbenbart ikke længere kritisere konen for at bruge for mange penge på sko.

mvh.

TS
Mål 2013: 10k: <32.00 | HMT: <1.11 | MT: <2.30
PR: 3k: 8.59 (jun11) | 5k: 15.36 (jun10) | 10k: 32.49 (jul10) | MT: 2.33 (maj11) | 100k: 7.39 (aug10)
http://www.endomondo.com/profile/199306
Brugeravatar
tsk

Geografisk sted: København

Indlægaf Mysjkin » ons 16 dec, 2009 23:03

tsk skrev:@Rune1976

Jeg har selv været i vildrede omkring udskiftning af løbesko. Jeg er kommet frem til, at udskifte dem efter et antal km. Mine Nimbus får 1000 km, og så kommer der nye på fødderne. Det i øvrigt godt du lige minder om problematikken, får jeg har ikke lige fået talt km i et stykke tid. Jeg kan se mine "nye" Nimbus allerede har løbet omkring 2200 km, så det er da vidst lige på tide at få dem udskiftet. Jeg undrede mig også lidt over, der "allerede" var slidt hul i bagenden på den ene sko samt ved tåen på den anden sko :lol: Kan godt se, jeg faktisk er op på en træningsmængde, hvor jeg må skifte sko hver 8. uge :shock: Nu kan jeg åbenbart ikke længere kritisere konen for at bruge for mange penge på sko.

mvh.

TS

Hvem var det der bildte én ind, at løb er en billig sport? Hver 8. uge svarer til en halv af de lange om måneden på løbesko! TS´eksempel viser dog, at man godt kan trække den lidt længere - så længe man ikke føler gener i led og underben.
Mysjkin

Indlægaf Haller » tors 17 dec, 2009 01:48

Nu hænger det jo også sammen med at tsk er en spirrevip i forhold til nogle af os andre ;-)

Det er svært som nubegynder at finde ud af det med skiftetid, for det kommer lidt snigende og man bliver kun langsomt mere og mere belastet i led m.m. - Tror man skal have haft en del sko inden man bliver rutineret nok til at vurdere affjedringen i skoen. Jeg har selv svært ved det, men regner med max. 1000 km. på en kvalitetssko til min vægtklasse (90kg) og er ikke i tvivl når jeg hopper i et par nye. Så mærker man meget tydeligt, hvor udtrampede de gamle var !

Så eneste tips jeg kan foreslå er (som andre er inde på) at få en erfaren til at vurdere dem og i øvrigt skifte dem efter max 1000 til 1100 km...
Veni, Vidi, Curro .... Nu står den på: NCM, NXMT x50, Gendarmstien 60 km., Mont Blanc Maraton 80 km., Swiss Alpine K78 (igen igen ?), UTMB 2014, HCA, New York og hvad man nu ellers falder over i løbet af året
- Damn.. Det bliver hyggeligt :-)
Brugeravatar
Haller

Geografisk sted: Nr. Aaby (Fyn)

Indlægaf tsk » tors 17 dec, 2009 13:00

Det er længe siden, nogen har kaldt mig spirrevip :lol: Men det er selvfølgelig klart, at en højere kampvægt slider mere på skoene.

mvh.

TS
PR: 3k: 8.59 (jun11) | 5k: 15.36 (jun10) | 10k: 32.49 (jul10) | MT: 2.33 (maj11) | 100k: 7.39 (aug10)
Brugeravatar
tsk

Indlægaf Rune1976 » tors 17 dec, 2009 16:53

Hmmmmm.....jov det giver selvfølgelig god mening hvis man ligefrem kan SE på skoen at den er slidt.

Det synes jeg dog ikke er ret synligt på mine Nimbus. Jeg havde tidligere et par Saucony og der blev det hurtigt synligt, at de var slidt og trængte til udskiftning.
Det er som sagt ikke sagen med mine Nimbus.

Dette betyder jo ikke nødvendigvis at de ikke er færdige og bør skiftes. Stødabsorberingen kan jo godt være død/flad selv om skoen er ok pæn at se på.

Gik nok efter et eller andet smart trick til at teste om stødabsoberingen var færdig.
(.....noget i retning af at tage en hammer og så give hælen et slag. Hvis man så får hammeren direkte tilbage i panden indenfor et halv sekund, så er affjedringen stadig god nok :lol: )

Jeg mener....hvis ekspedienterne i en løbeforretning kan mærke det (om stødabsoberingen er færdig), så må vi andre da også kunne lære det. I øvrigt bryder jeg mig heller ikke om at benytte deres ekspertise og så gå hjem og bestille skoene hjem fra England. :oops:

@Mysjkin. Nej det er så absolut ikke længere en billig sport. :o Efter at have læst al det skriveri om sko til tempo, konkurrence, mængde osv osv. har jeg ruineret mig selv og hjulpet den britiske betalingsbalance til et solidt overskud. :roll:

Rune
LØB LANGT HURTIGT ELLER OFTE
- MEN LØB ALDRIG FRA GLÆDEN VED LØB
Brugeravatar
Rune1976

Geografisk sted: Århus N, Trøjborg

Indlægaf Hollænder » man 21 dec, 2009 00:55

Hvis man bruger Sportstrack, kan vælge udstyr eks. sko og skriver hvor mange kilometer de skal holde.
Næste gang man har været ude at løbe vælger man udstyr oo vinger sko af og vupti tæller den kilometer på dine sko :D
H. C. Andersen Marathon 2012
Hollænder

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf andersv » man 21 dec, 2009 20:09

Hej alle
som udgangspunkt holder et par løbesko 900-1200 km alt efter model... men jeg plejer når jeg har kunder og tjekker deres sko,så presser jeg på hælen hvis skoen rynker på ydersiden er skoesålen færdig, det der er sket er at de bitte små luft lommer der er i en løbe sål er blevet trykket sammen så mange gange at de ikke længere kan fylde sig selv med luft igen og så er skoen frædig som løbesko.

derfor er det også vigtig hvis man løber flere dage i streg at man har flere sko at vælge mellem da de små luft lommer gerne skal have 20-24 timer til og folde sig helt ud igen...

vh Anders Vesterbæk

Sund-motion.dk
andersv

Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf tsk » man 21 dec, 2009 21:52

@andersv

Det var nyttig information. Ved du noget om sko, der har gel i hælen? De har jo ikke samme problemer som skum med luftlommer og burde vel kunne holde i længere tid, også selvom en del af skoens underdel stadig er lavet af skum.

mvh.

TS
Brugeravatar
tsk

Næste

Tilbage til Løbeudstyr