Løbesko

Debat om pulsure, sko, påklædning, væskebælter m.v.
kfl1337
Posts: 12
Joined: Mon 15 Apr, 2013 18:25

Løbesko

Post by kfl1337 » Mon 15 Apr, 2013 18:42

Hej Loebesiden

Jeg har i gennem flere år primært løbet med Asics GT-2160, Asics GT-2170 og nu Asics GT-2000.

En sko jeg overvejende er tilfreds med, og som er blevet udfundet vha. løbebånd og opmåling af løberen.dk.

Jeg er begyndt at få en smule hæl problemer, når jeg løber med disse sko. Smerten er ikke i selve achillesenen, men sidder midt bagpå hælen i en diameter af 1 cm, og smerten er isoleret til kun der. Noget jeg ikke oplever, når jeg løber i mine gamle Nike Zoom. Grunden til jeg ikke med mine Nike er, at de giver mig skinnebensbetændelse ved længere brug.

Jeg har ikke ændret i løbe distancer, nærmere tværtimod.

Er der nogle, der kan anbefale nogle sko, som er meget lig Asics GT-2000 med pronation, så jeg kan prøve om det virker mod min hæl smerte?

Evt. er det usundt at købe neutral sko og løbe nogle ture med dem en gang imellem, for at veksle lidt mellem pronation og neutral?

MVH
Kfl1337

PS: Er der nogen der kender til smerten i hælen? Den sidder præcis der hvor heel bone peger:
Image

Jernmand
Posts: 132
Joined: Tue 28 Jul, 2009 09:28

Re: Løbesko

Post by Jernmand » Mon 15 Apr, 2013 19:51

Fra GT-2170 til GT-2000 er der sket en ændring. Før havde de en decideret kike, men nu er det det de kalder dynamic support. Det betyder at den nye GT-2000 ikke er helt så støttende som de tidligere modeller. Om det har nogen betydning for dig er svært at sige, men tanken er da nærliggende.

kfl1337
Posts: 12
Joined: Mon 15 Apr, 2013 18:25

Re: Løbesko

Post by kfl1337 » Mon 15 Apr, 2013 19:59

GT-2000 blev ligeledes målt på løbebånd, hvorfor de skulle passe.

Kender du en model af andet mærke, som svarer til GT modellen?

MTW
Posts: 17
Joined: Mon 21 Nov, 2011 13:50

Re: Løbesko

Post by MTW » Tue 16 Apr, 2013 09:37

Jeg kæmper med nøjagtig samme problem (og skovalg/historik) og ville være lykkelig hvis nogen kan bidrage med alternative sko til Asics GT serien og Kayano.

Har efterhånden prøvet alt fra længere pause, genoptræning, fysioterapi inkl. scanning, akupunktur, shockwave behandling, cellesalt osv. osv. osv. - det skulle efter sigende være en simpel overbelastningsskade der skulle gå i sig selv så længe man sørger for at området bag på hælen ikke udsættes for tryk.

Jeg er der hvor jeg kan løbe korte ture uden gener men skoene gør en forskel for mig - alle sko med hård hæl eller måske nærmere manglende fleksibilitet i området bag på hælen udløser generne.
Kom gerne med forslag til nænsomme sko for hælen ;)

Mvh. Mads

User avatar
larsbjerregaard
Posts: 474
Joined: Mon 16 May, 2011 23:05
Location: Viborg

Re: Løbesko

Post by larsbjerregaard » Tue 16 Apr, 2013 10:30

MTW wrote:Jeg kæmper med nøjagtig samme problem (og skovalg/historik) og ville være lykkelig hvis nogen kan bidrage med alternative sko til Asics GT serien og Kayano.
Mvh. Mads
Du kan kigge nærmere på NB1260, Brooks Trance og Adrenaline, Saucony Hurricane.... motion control sko som NB940 eller Brooks Beast har også vildt meget støtte.

Jeg tror dog ikke på at nogen af ovenstående sko er løsningen på skavanker/skader - det er blot en liste over sko i samme kategori.
PR: 5 km: 17,51 (10/2013) | 10 km: 37,27 (10/2014) | HMT: 1.23,12 (09/2014) | Etape Bornholm 2013: 2.50,59 |

Mål i 2015: Blive skadesfri :-(

Houlkær Løb og Motion/VEXA

User avatar
kvedel
Posts: 65
Joined: Thu 05 Feb, 2009 23:38
Location: Frederiksberg

Re: Løbesko

Post by kvedel » Tue 16 Apr, 2013 14:45

En mulighed kunne også være Mizuno Wave Inspire 9 - det er en rigtig fed sko! Den støtter i hvert fald lige så godt som GT 2160. Du skal være opmærksom på str.nummer. F.eks. svarer US 10½ til 44, hvor det hos asics svarer til 44½. Men prøv dem.

Ellers er jeg sådan set enig med andre: skoen er ikke altid løsningen på problemerne. Med lidt fokus på løbestil og langsom tilvænning kan det faktisk godt lade sig gøre at løbe i mere neutrale sko. Jeg er blevet ret glad for Saucony Kinvara 3, som egentlig er en neutral sko.

VH
Kasper
PR: 5k: 17.34 (sept 2010) | 10k: 37.48 (maj 2011) | 15k: 59:14 (okt 2010) | HMT: 1.21.09 (aug 2011) | MT: 2.59.23 (maj 2011)

kfl1337
Posts: 12
Joined: Mon 15 Apr, 2013 18:25

Re: Løbesko

Post by kfl1337 » Tue 16 Apr, 2013 15:16

Jeg har altid været god gammel dags hæl løber.

Jeg har overvejet at påbegynde poserun lign. løb, hvor jeg vil have fokus på, at fodlanding skal være under min krop, samt en højere skridt kadence.
To ting jeg forudser vil belaste achillesene/hæl mindre, er det korrekt?

Selvfølgelig vil jeg tilvænne mig langsomt.

GamleKnudsen
Posts: 210
Joined: Sat 09 Jan, 2010 12:16

Re: Løbesko

Post by GamleKnudsen » Tue 16 Apr, 2013 15:46

@kfl1337

Nej, det er det ikke, tværtimod. Achillessenen bliver belastet væsentlig mere med landing længere fremme på foden.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15

Fatboy
Posts: 916
Joined: Wed 20 May, 2009 19:46
Location: Nordjylland

Re: Løbesko

Post by Fatboy » Wed 17 Apr, 2013 10:01

God idé at du fokuserer på din løbeteknik fremfor nye sko eller indlæg (selvom du selvfølgelig skal have nye fladere sko til dit projekt).
Var jeg i din situation vil jeg droppe de gamle sko 100% og købe et par gode minimalistiske sko og starte forfra ganske langsomt.
Ikke at jeg er nogen ekspert eller barfodsfanatiker men i dit tilfælde giver det rigtig god mening at flytte belastningen fra landingen frem til for/midt foden.
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;

GamleKnudsen
Posts: 210
Joined: Sat 09 Jan, 2010 12:16

Re: Løbesko

Post by GamleKnudsen » Wed 17 Apr, 2013 10:21

@fatboy Nej det skal han absolut ikke, hvad f..... tænker du på? Når man starter på forfodsløb(eller midtfod-eller-hvad-der-nu-er-på-mode), flytter man jo netop en del af belastningen fra knæene og ned til Achillessenen.

Hvis man har achillesseneproblemer, er flade sko en katastrofe. En del af behandlingen mod slige problemer er typisk, at man i en periode kan lægge en hælforhøjelse i begge løbesko, så man flytter belastningspunktet på achillessenen, og dermed giver hvile til det belastede væv. Hælforhøjelsen kan man så tage ud, når man ikke længere har smerter.

Beklager Fatboy, men hvis du skal komme med gode råd, så skal de også være gode.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15

Post Reply