Alt om løb og løbetræning

Svangsenebetændelse og minimalesko

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf andrewtembo » lør 19 okt, 2013 17:34

ØV øv øv, nu troede jeg endelig at jeg var blevet kvit for løbeskader!

Jeg har i mange år bøvlet med skinnebensbetændelse, så meget at jeg aldrig troede at jeg skulle løbe igen.

for lige præcis et år siden købte jeg et par NB minimus og lærte at løbe på midtfoden/forfoden. Jeg har været meget forsigtig med at øge distancen, og brugte et halvt år på at komme op og løbe 5 km.

Alt har været gået godt, og uden smerter og var nået op og løbe 17 som de længste ture. jeg har løbet i saucony viratta og en merrel sko, begge sko med 0 mm drop.

Desværre er jeg nu bange for at jeg har fået svangsenebetændelse, jeg var begyndt at være øm i svangen under foden når jeg stod op om morgenen, jeg troede først ikke at det var noget problem, men da jeg læste om svangsenebetændelse kunne jeg læse at det var det hyppigste symptom.

Jeg har nu holdt 1 uges pause med løb, men kan stadig mærke at jeg er øm om morgenen, problemet er jo at man belaster svangen ved det meste motion. f.eks også når man cykler/spinner

Jeg synes godt nok at det er træls hvis dette skal gøre at jeg skal tage en lang pause fra motion.
Jeg har tænkt på at de sko jeg bruger ikke støtter svangen, vil det være en fordel at købe et par Newton Distance S, eller kender i andre midtfod/forfodssko der er gode imod svangsenebetændelse?

Hvad kan jeg ellers gøre for at komme over denne skade? alle råd og erfaringer er velkommen
andrewtembo
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 18 jan, 2013 19:16

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf GamleKnudsen » lør 19 okt, 2013 18:34

Superærgeligt, men det er formodentlig, og som du selv er inde på, en følge af minimalistløbet. du skal have aflastet svangsenen, og det gør du bedst med en sko som har en stiv sål, og/eller en sål, som støtter svangen. Jeg har selv døjet med en betændelse for en hel del år siden, og den forsvandt, efter jeg havde brugt et par svangstøttende indlæg i 3-4 uger. efterfølgende har jeg ikke haft brug for indlæg. når du er sluppet af med problemet, kan du med fordel forsøge, at træne svangen op.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15
GamleKnudsen
 
Indlæg: 210
Tilmeldt: lør 09 jan, 2010 12:16

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf KDV » lør 19 okt, 2013 20:27

Jeg har selv haft svangsenebetændelse og prøvet alt fra "fys" og chokbehandlinger, til ikke at løbe i flere måneder og intet af det hjalp. Jeg kom først over det, da jeg gjorde følgende og det vil jeg også anbefale dig. Køb et par sko med rigtig god stød absorbering - jeg købte selv et par Nike Vomero, da de har en fantastisk komfort for svangsenen og kan virkelig tage stød. Fortsæt med at løbe, dog meget kortere distancer (start med 4-5 km og byg op derfra) - løb på et fast grundlag (jeg løb på asfalt, da for megen turbulens fra grus etc. også kan gøre ondt) - brug sportstape og lær at tape din fod op - du kan se det på http://www.sportsfyssen.dk og hver gang du har løbet, sørg med det samme for at ligge is på din hæl i ca. 20 min. - ( brug Aserve is poser, som er virkelig bastante og kan bøje rundt om din hæl - kan købes på nettet )gør det gerne et par gange i løbet af dagen efter din løbetur - det er vigtigt, at du virkelig får isen godt ind i hulrummet/svangen, da det er der problemet sidder. Når du ikke længere har smerter om morgen, vil jeg begynde forsigtigt at udstrække senen - den bedste måde er så at sige, at sætte dig hug, hvor du sidder på dine tærer bøjet under dig, hold strækket i et minuts tid. Jeg er 100% over skaden og kunne langsomt trappe ned på de bløde sko, tapen, is m.v. over nogle måneder. Mærker jeg det mindste, gør jeg brug af opskriften igen og det forsvinder i løbet af et par dage. Jeg vil som du selv skriver tage skaden alvorligt, ellers bliver det en langvarig affære. Rigtigt god vind med det ;) KDV
KDV
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 13 sep, 2013 21:19

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf Don O » lør 19 okt, 2013 21:13

@Andrewtempo

Jeg har selv prøvet samme situation. Jeg valgte at gå til en osteopeut. Han bad mig medbringe mine sko jeg brugte til dagligt og til løb. Til dagligt i forbindelse med arbejde, hvor jeg snildt bevæger mig mellem 6-10 km. hver dag, havde jeg gennem lang tid brugt sko med 0-drop i mine hverdagsko og jeg blev i den grad skældt ud for at gå så meget til hverdag uden at have en ordentlig stødabsorbering. Jeg havde på det tidspunkt købt en par Lunar Glide 3 som jeg ikke løbemæssigt fungerede så godt med, så de blev hverdagssko. Og sko med lignende solide stødabsorbering har været hverdag for mig de sidste 16 måneder. Osteopeuten mente at jeg skulle holde moig til løbesko med en tydelig stødabsorbering. Det har jeg så gjort siden. Dog har jeg arbejdet mig ned på et 4 mm drop med Brooks Pure Cadence, som i den grad har en dynamisk og tydelig stødabsorbering specielt i midtfoden, men også i forforden. Længere ned i forhold til drop kommer jeg ikke, hvis jeg skal lytte til min professionelle osteopeut. Jeg har nu for første gang i livet oplevet at løbe snart 12 måneder kontinuerligt uden skader. Selvfølgelig også ved at sænke den samlede belastning. Og så kommer farten og den ekstra glæde ved at løbe. Det kan godt være at vores forfædre bevægede sig i Danmark i minimalistiske "sutter", men store dele af året var det i blød muld og de løb sikkert ikker særligt meget i forhold til nutidens motionister. De løb fordi de i perioder var sultne og skulle nå at fange grisen ;)

Dermed ikke være sagt at vi ikke skal være nysgerrige på det minimalistiske, for det er jeg altid. Erfaringen i mit tilfælde er blevet, at sikre mine fødder gennem fodtøj som tager hensyn til den daglige store belastning som vi bliver mødt med i 2000-tallet. Det scenarie er jeg så i nu og med succes!!!

Søg professionel hjælp. Svangseneskader kan udspringe fra mange andre steder i kroppen.

Find en Osteopeut som tænker HELE kroppen ind ;)

Med håb om mange gode løbeture for netop DIG fremadrettet.

PS: Cykelsko er så stive i sålen, at det kan lade sig gøre at spinne uden problemer i forhold til svangsenen;-)

Henrik
Brugeravatar
Don O
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: fre 11 sep, 2009 09:09
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf andrewtembo » lør 19 okt, 2013 22:29

Mange tak for jeres råd!

til hverdag går jeg i et par Ecco når jeg er på arbejde. ud fra jeres råd vil jeg købe nogle såler der støtter min svang lidt mere, men hvilke såler skal man købe??

kan jeg evt bare putte disse såler i mine løbesko også? eller hvilke løbesko skal jeg købe, der specielt støtter svangen?
andrewtembo
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 18 jan, 2013 19:16

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf larsbjerregaard » søn 20 okt, 2013 00:16

andrewtembo skrev:Mange tak for jeres råd!

til hverdag går jeg i et par Ecco når jeg er på arbejde. ud fra jeres råd vil jeg købe nogle såler der støtter min svang lidt mere, men hvilke såler skal man købe??

kan jeg evt bare putte disse såler i mine løbesko også? eller hvilke løbesko skal jeg købe, der specielt støtter svangen?


Ja, man kan nemt flytte såler rundt mellem skoene. Mht. løbesko er pronationskontrol jo også lig med mere svangstøtte, så det er nok den retning du skal kigge i.

Jeg har i øvrigt et par hundedyre Super Sole Active, der er formet til svangstøtte, som jeg ikke bruger til noget længere. De er næsten ikke brugt. Hvis du er under en str. 42, kan du evt. købe dem billigt af mig, så du slipper for at skulle ud og ofre det helt store. Den kan varmes op og justeres ind, hvis støtten skal være anderledes.
PR: 5 km: 17,51 (10/2013) | 10 km: 37,27 (10/2014) | HMT: 1.23,12 (09/2014) | Etape Bornholm 2013: 2.50,59 |

Mål i 2015: Blive skadesfri :-(

Houlkær Løb og Motion/VEXA
Brugeravatar
larsbjerregaard
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: man 16 maj, 2011 23:05
Geografisk sted: Viborg

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf Don O » søn 20 okt, 2013 00:28

@Andrewtempo:

Søg proff. hjælp frem for alle mulige gode råd på et forum. Din skade kan tage afsæt alle mulige andre steder end der hvor du tror den kommer fra!!!!

Fortsat god søndag

Henrik
Brugeravatar
Don O
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: fre 11 sep, 2009 09:09
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf DMT » søn 20 okt, 2013 11:12

1. Som der bliver nævnt: søg læge, fys eller osteopat.
2. Derudover kan du investere i et par Ball-Punktur - orange bolde med "pigge". Løber selv i minimalistiske sko (vivobarefoot) og hver gang jeg mærker det mindste i svangen masserer jeg den lidt ved at stå på boldene og rulle rundt med foden. Så plejer smerten at være væk næste morgen. Ellers er den udstrækningsøvelse som Don O skriver også rigtig god.
3. Når du er kommet over skaden ville jeg forebygge med disse øvelser: http://posemand.dk/video/fleksifusser. De er fantastiske og jeg bruger dem næsten hver dag før/efter løbeture og det giver lige lidt ekstra styrke i foden og især svangen.

Held og lykke med helingen! Det er virkelig en træls skade, men lad dig ikke demotivere af det, se det istedet som en del af din løbeudvikling :)

God søndag!

/DMT
Mål 2013: Berlin MT Sub 3:20
PR: 5k: 18:50 (Tempotur '13), 10k: 39:33 (Tempotur '12), 15: 1:04 (Tempotur '13), HM: 1:33:40 (Tempotur '13), MT: 3:31:52 (HCA '12), ½IM 5:37:27 (Challenge Aarhus 2013)
Mand, Årgang 1989, 182 cm, 68-70 kg.
DMT
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: lør 14 apr, 2012 12:21
Geografisk sted: Aarhus

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf Ballefras » søn 20 okt, 2013 15:25

DMT skrev:1. Som der bliver nævnt: søg læge, fys eller osteopat.
2. Derudover kan du investere i et par Ball-Punktur - orange bolde med "pigge". Løber selv i minimalistiske sko (vivobarefoot) og hver gang jeg mærker det mindste i svangen masserer jeg den lidt ved at stå på boldene og rulle rundt med foden. Så plejer smerten at være væk næste morgen. Ellers er den udstrækningsøvelse som Don O skriver også rigtig god.
3. Når du er kommet over skaden ville jeg forebygge med disse øvelser: http://posemand.dk/video/fleksifusser. De er fantastiske og jeg bruger dem næsten hver dag før/efter løbeture og det giver lige lidt ekstra styrke i foden og især svangen.

Held og lykke med helingen! Det er virkelig en træls skade, men lad dig ikke demotivere af det, se det istedet som en del af din løbeudvikling :)

God søndag!

/DMT


Kan støtte op om disse råd. Jeg bruger også massagebolde og fleksifusser.
Mål for 2015:Få min fod gjort løbedulig igen.
Coopertest: 3040m (Nov13)
PR: 5k: 20:40 (Dec13)
10k: 43:42 (Nov13)
HMT: 1:38:44 (Dec13)
MT: TBD
Mand: 37 år, 174cm, 77kg
http://www.endomondo.com/profile/1587267
Brugeravatar
Ballefras
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: tirs 20 nov, 2012 22:52
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Svangsenebetændelse og minimalesko

Indlægaf larshj » søn 20 okt, 2013 21:16

Først vil jeg sige som andre her i tråden - opsøg en specialist på området.

Når det er sagt, lyder det mistænkeligt som noget jeg har "oplevet" - i starten af august havde jeg de samme symptomer og jeg synes heller ikke at ro (= ingen træning) hjælp på problemet. Den specialist jeg var hos fik hurtigt afklaret at mit problem var en stram svangsene (jeg har løbet regelmæssigt siden 2009, og jeg havde aldrig oplevet dette problem før - så det kan godt komme ud af ingenting, selv om det formodentlig er noget, der har "hobet" sig op).. Løsningen har været udstrækning - 2 x 1 minut på 5 af ugens dage løste problemet, så måske er det ikke så galt som du formoder. Udstrækningsøvelserne har gjort at jeg kunne løbetræne som normalt (har haft lidt ømhed omkring svang/hæl under nogle af løbeturene, men intet der føltes forkert). Og idag har jeg gennemført maraton i den målsætning, jeg havde, så det er ikke noget der har sat mig meget tilbage i mit træningsforløb, efter at diagnosen blev stillet.

Nu kan jeg ikke se hvor I landet du befinder dig, men hvis du er fra Nordjylland (nok nærmere bestemt Aalborg og omegn) kan jeg sende dig kontaktinfo på den specialist jeg brugte. Den samme specialist har iøvrigt hjulpet mig af med mine skinnebensproblemer som jeg havde gennem næsten et år.

Men under alle omstændigheder bør du få få en specialist til at se på det.
larshj
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 17 okt, 2013 17:28

Næste

Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS